El Consell Comarcal de l'Anoia ha fet la primera auditoria del servei de transport escolar amb autocars, revisant el contracte que va començar l'1 de desembre de 2023 i que durarà fins al juny del 2026.
L’auditoria s’ha realitzat amb l’objectiu d’avaluar els punts principals del contracte, valorant l’execució correcte del mateix i centrant el focus en la qualitat del servei i la seguretat.
Ara mateix, el transport escolar té 43 rutes per a 1.569 alumnes de diferents edats i necessitats, en 31 municipis de l'Anoia i 5 d'altres comarques, que van a 18 centres educatius de l'Anoia. El servei el fan quatre empreses de transport.
El servei transporta alumnes de 36 municipis i un 90% de l’alumnat usuari del servei en fa un ús diari en les 222 parades repartides per tota la comarca. Es tracta doncs d’un servei amb una important presencia territorial.
En l’auditoria s’han revisat els contractes i els plecs, s’han inspeccionat un 20% de les rutes in situ (verificant la puntualitat, l’operativa del servei en ruta, l’estat dels vehicles i la seguretat del servei) i, finalment, també s’ha recollit la opinió, tant de les famílies com dels centres educatius, a partir d’una enquesta, per obtenir una visió integral i contrastada de l’execució del servei.
L’enquesta s’ha enviat online als 18 centres educatius, dels quals han respost el 100% dels centres i a totes les famílies, de les quals han respost un total de 277, en referencia a un 89% de les rutes (39 de 43).
Des del departament d’Ensenyament del Consell Comarcal de l’Anoia, s’ha pretès que aquesta avaluació es converteixi amb una eina per avaluar no només la situació actual de compliment del contracte, si no establir les àrees de millora prioritària i indicadors de seguiment de les mesures de millora implementades, així com identificar allò que s’ha d’incorporar en la propera licitació de manera prioritària.

Què es pot destacar:
Tenint en compte els resultats de l’enquesta, la valoració global del servei, per part de les famílies, es satisfactòria (de 7,6 sobre 10). Pel que fa a la satisfacció amb la puntualitat, és d’un 8,2, l’atenció del personal d’un 8,3 i, la seguretat d’un 8,8.
Per altra banda, es detecta la necessitat de fer millores en la comunicació de les incidències del servei que obté una valoració de 5,9.
Pel que fa la valoració global dels centres educatius ha estat d’un 7, d’un 8,9 en la puntualitat del servei i d’un 7,9 en la seguretat.
El servei té algunes mancances que poden variar, o fins i tot no existir, segons l’empresa que ofereix el servei, això pot generar alguns problemes i retards en algunes rutes en concret.
Aquestes mancances poden ser la rotació i/o preparació del personal, la neteja i/o manteniment dels vehicles, alguns vehicles sobredimensionats, o l’ús de vehicles no autoritzats.
Aquests problemes detectats prèviament a l’auditoria, es gestionen diàriament des del Consell i, els incompliments de contracte es tramiten seguint el procediment pertinent.
L'auditoria proposa fer canvis i millores per al proper contracte, com ara millorar els procediments actuals de comunicació que actualment depenen de la predisposició individual del personal de la ruta. Per aquest motiu, en una propera licitació es plantejarà com a requisit la comunicació via WhatsApp que permetrà un procediment mes àgil i efectiu.
El Consell Comarcal de l'Anoia està estudiant ja les conclusions de l'auditoria i farà els canvis necessaris per assegurar que el transport escolar pugui ser més eficient.
S’estan revisant algunes ubicacions de parades i es faran les gestions per a millorar-ne la senyalització i la seguretat, també s’ha tornat a demanar a les empreses si cal ajustar algun horari de les parades.
Finalment, destacar també que en la propera licitació es revisaran els recorreguts i la seqüència de les parades, sobretot d’aquelles rutes de major durada i es proposarà el desdoblament en dues rutes.
Destacar que la competència en matèria de transport escolar a la comarca de l’Anoia l’exerceix el Consell Comarcal de l’Anoia, en el seu àmbit territorial per delegació de la Generalitat de Catalunya i que es aquesta darrera Administració la que finança, en marca les directrius i valida qualsevol proposta del servei.
Last modified: 3 juny, 2025