El Consell i vuit municipis de l’Anoia comparteixen la voluntat de desenvolupar el potencial turístic del sud de la comarca
El passat 27 de novembre, el Consell Comarcal de l’Anoia va presentar el Pla Estratègic Turístic de les Valls de l’Anoia, un projecte que té per objectiu potenciar els atractius turístics dels municipis de Cabrera d’Anoia, La Torre de Claramunt, La Pobla de Claramunt, Capellades, Vallbona d’Anoia, Piera, Els Hostalets de Pierola i Masquefa. La van protagonitzar el conseller de Turisme del Consell Comarcal, Dani Gutiérrez, el diputat delegat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Juan Luis Ruiz López, i l’alcalde de Cabrera d’Anoia, Jaume Gorrea.
La iniciativa sorgeix de la voluntat conjunta de tots aquests municipis i del propi Consell Comarcal de potenciar una àrea on el paisatge, la natura, el patrimoni i la gastronomia poden contribuir a construir una oferta turística de gran atractiu, precisament en un territori on el turisme no ha estat encara desenvolupat com a motor de creixement econòmic. Aquest pla esdevé, segons afirma el conseller de Turisme, Dani Gutiérrez, “una excel·lent oportunitat per al desenvolupament del sector turístic i ens ha de permetre reflexionar, a més, al voltant del model de turisme i l’encaix dels recursos, empreses i activitats turístiques que s’hi desenvolupen”.
Elaboració del pla
Amb el suport de la Diputació de Barcelona, s’ha dut a terme una diagnosi per avaluar l’oferta i els recursos disponibles i les seves potencialitats i, a més, per identificar la posició actual i els principals atractius i debilitats del territori. Els aspectes avaluats han estat elements com clima, paisatge i entorn; neteja, seguretat i tranquil·litat; accessibilitat, comerç, gastronomia i allotjaments; varietat d’activitats proposades; patrimoni arqueològic, històric i industrial; o cultura de la col·laboració entre agents privats o entre públics i privats, entre d’altres.
Posteriorment, s’han establert les línies i accions de treball a impulsar, per tal de fer del turisme un element de desenvolupament econòmic de tot aquest territori sud de l'Anoia.
Conclusions de l’estudi
Avui, aquesta zona de l’Anoia està molt poc orientada cap al sector turístic, es tracta d’un sector en fase molt incipient i això es tradueix en mancances com la poca oferta en àmbits majors com l’allotjament, la restauració o l’oferta d’oci i d’activitats. A nivell territorial i de marca, també es constata una manca de sentiment de pertinença al concepte de “Valls de l’Anoia” i una falta d’iniciatives i sinèrgies entre els vuit municipis, malgrat el lligam natural entre tots ells que suposa el curs del riu Anoia.
Tot i això, la destinació presenta elements que, treballats de forma conjunta i estratègica, han de suposar una palanca de canvi al seu desenvolupament turístic. Entre aquests, destaca la qualitat d’alguns elements patrimonials, l’entorn i les vistes a Montserrat, el món de les vinyes i el vi, l’entramat de camins i pistes on portar a terme activitats de lleure, el propi riu i els Salts de Cabrera, així com algunes veritables joies que aporten un aspecte diferencial i qualitatiu al territori. El conjunt d’aquests elements permet visualitzar les Valls de l’Anoia com una destinació turística d’interior, a prop de Barcelona, capaç d’atraure una demanda turística que valori i cerqui allò que aquest territori pot oferir.
A partir d’aquest pla, la voluntat del Consell Comarcal de l’Anoia és impulsar iniciatives, de la mà d’aquests municipis, que contribueixin al desenvolupament d’aquesta marca i al creixement del sector del turisme al territori.
Last modified: 2 de desembre de 2019